donderdag 22 september 2016

Herfst

tuin kunst
Als een schilderijtje in een emmer...
De eerste dag van de herfst!  Gelukkig was het vandaag mooi weer, zijn de blaadjes nog groen en staat de tuin er ook nog zomers bij. Kan ik nog lekker even m'n kop in het zand steken en mezelf wijs maken dat het nog zomer is. (En dat heel eigenwijs zitten te bibberen in m'n korte broek). Terwijl ik dit schrijf hoor ik ter ondersteuning van mijn zomerse standpunt in de verte het deuntje van de ijswagen, wie in Vinkhuizen woont weet precies wat ik bedoel. (ik ben zo terug..).

Maar als het straks echt herfstig wordt vind ik dat ook wel weer leuk hoor, de bomen die mooi rood, geel, bruin en alles ertussen in kleuren. Kastanjes, eikels, beuken nootjes. Pompoenen, niet te vergeten!
En de tuin voorbereiden op de winter .De planten zal ik er straks uit gaan halen als ze doodgaan, maar dan blijft er kale grond over... En een tuin zomaar 'open en bloot' laten liggen kan niet. De kleigrond wordt dan keihard, het bodemleven trekt weg en voedingsstoffen spoelen weg met de regen (dit geld ook voor andere grondsoorten trouwens). En dus moet er gemulchd worden: Het afdekken van de grond. Dat kan door stro, bladeren, compost, planten resten of een groenbemester. 
herfstkleuren
De tuin begint toch al
een beetje herfstig te worden,
ook door het licht van de laagstaande zon
Groenbemesters zijn planten die de grond bedekken, voedingsstoffen vasthouden of soms zelfs binden en in het voorjaar ondergespit worden zodat ze vergaan en hun voedingsstoffen weer afgeven aan de bodem. Ik heb hier en daar wat phacelia gezaaid op een stukje dat al vroeg leeg was, maar dat is nu eigenlijk al te laat. Volgend jaar ga ik al eerder groenbemesters zaaien en dan gewoon tussen de groenteplanten. Als de groenten eruit gaan, blijft de groenbemester achter en groeit nog even door. Maarja, dat bedacht ik pas te laat.
Dit jaar moet ik dus wat anders verzinnen. Stro is lastig aan te komen (op de fiets met een pak stro, zie je het voor je). Dood planten materiaal is juist heel makkelijk aan te komen (de planten zijn er al, dood gaan ze vanzelf). Die ga ik waarschijnlijk aanvullen met bladeren. Wat voor bladeren moet ik nog even over nadenken. Ik weet dat eikenblad veel looizuur bevat en dat breekt slechts heel langzaam af. Populieren staan hier in overvloed, even googelen of die ook looizuur bevatten..
De vereniging gaat ook nog compost bestellen, paar kruiwagens daarvan erop, zodat de blaadjes niet weg waaien.. Ik zie het wel zitten.. Leuk mengelmoesje, kan ik direct zien wat wel en niet werkt. 

Ps: Is er iemand die weet hoe je mulch uitspreekt? Is het mulgh of mulsjh ? Voel me altijd heel onhandig als ik dat probeer te zeggen :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!